Z Polski do Bułgarii samochodem

z_polski_do_bulgarii_samochodem

Z POLSKI DO BUŁGARII SAMOCHODEM

Jeśli już sama jazda samochodem, niezależnie od celu podróży sprawia Wam frajdę to podróż z Polski do Bułgarii samochodem jest dobrym pomysłem. Sprawdzi się też, gdy loty są bardzo drogie, chcecie mieć samochód na miejscu, lub są jakieś przeciwwskazania do podróży samolotem.

Do Bułgarii samochodem PLUSY I MINUSY, czytaj więcej…
Zwiedzanie w Bułgarii samochodem, czytaj więcej….

TRASA pRZEZ SERBIĘ

Dwie najpopularniejsze trasy z Polski do Bułgarii biegną: 1. przez Serbię 2. przez Rumunię. Przez Serbię jest zdecydowanie szybsza i wygodniejsza – większość to autostrady, przez Rumunię jest bardziej widokowa. Przez Rumunię wychodzi też szybciej, jeśli jedziemy do Varny lub okolic, a przez Serbię jeśli jedziemy do Burgas lub okolic. W tym wpisie zajmujemy się trasą przez Serbię. W zależności od tego z jakiego miasta w Polsce wyjeżdżacie, będziecie po kolei przejeżdżać przez: Czechy, następnie Słowację, lub od razu wjazd w Polsce do Słowacji, dalej Węgry, Serbia i Bułgaria. Planując trasę sprawdźcie z waszego miejsca startowego czy jest duża różnica – wjazd od razu do Słowacji lub najpierw przez Czechy – bo można zaoszczędzić na winiecie w Czechach, nie tracąc być może dużo czasu. Tu zadajemy pytanie: interesuje nas bardziej podróż krótsza, czy ekonomiczna? Przez całą drogę zerkając na mapę GPS nie mieliśmy żadnych trudności ze zjazdami, pilnowaniem trasy, ale to też zależy od wprawy kierowcy, na ile jest swobodny w poruszaniu się samochodem za granicą według nawigacji.

W Polsce jechaliśmy A1, dalej czeską „1”, następnie kierujemy się na Brno, Bratysławę, Budapeszt i do Serbii. Między Węgrami i Serbią przejście graniczne w Horgosz i do Bułgarii przejście graniczne Kalotina. Pobraliśmy mapę offline, bo Serbia jest poza Unią Europejską i internet wychodzi drogo.

STAN DRÓG Z POLSKI DO BUŁGARII

Stan dróg jest dla mnie zadowalający. Tutaj wszystko oczywiście znowu zależy od naszych oczekiwań i doświadczeń w podróżowaniu. Jeździłam w życiu lepszymi autostradami i jeździłam też gorszymi – oceniając całą trasę jest naprawdę pozytywnie. Pozotywnym tematem jest też remontujący się odcinek między przejściem granicznym Kalotina, a Sofią.

CZAS PODRÓŻY

Ten wpis powstaje pod hasłem „zależy”, bo w takiej podróży jest dużo zmiennych czyników. Nas trasa z Burgas, do Grudziądza skąd pochodzę wyszła około 21 godzin. W drugą stronę tak samo. Czyli prawie dokładnie tyle, co pokazywała nam nawigacja google maps. Czas podróży będzie zawsze zależał od ruchu na drogach, ewentualnych remontów, kolejek na granicy, liczby postojów i prędkości.

KOSZTY DROGI

Aby obliczyć koszt podróży z Polski do Bułgarii samochodem należy policzyć: koszt paliwa + winiety + jedzenie po drodze + ewentualny nocleg na trasie. Koszt paliwa liczymy sprawdzając liczbę kilometrów na google.maps (lub innej stronie jeśli wolimy) i średnie spalanie naszego samochodu, każdy ma inne 😉 Więc nie ma jednej odpowiedzi ile wychodzi paliwo 😉 Czy podróż samochodem opłaca się bardziej niż samolotem? Zależy jak tanio udałoby nam się upolować bilety lotnicze. Koszt podróży samochodem nie waha się tak bardzo jak biletów na samolot. Znaczenie ma też liczba pasażerów na jaką rozłożą się koszty całej podróży. Jeśli mamy duży, wygodny samochód, zawsze można spróbować poszukać współpasażerów chętnych na podróż i zrzutkę.

WINIETY I OPŁATY ZA DROGI

Winiety najlepiej przed podróżą zakupić przez internet (nie trzeba z wyprzedzeniem, wystarczy dzień wcześniej). My kupowaliśmy na 30 dni, bo byliśmy w Polsce na dwa tygodnie, jeśli mieścicie się w 10 dniach w dwie strony, to wystarczy Wam winieta 10 dniowa.

CZECHY: możesz zakupić na TEJ STRONIE (jest po polsku): na 10 dni (310 koron ~ 58 złotych), albo na 30 dni (440 koron ~ 81 złotych)

SŁOWACJA: możesz zakupić na TEJ STRONIE: (jest po polsku): na 10 dni (10 eur ~ 45 złotych), albo na na 30 dni (14 eur ~ 64 złote)

WĘGRY: można kupić na TEJ STRONIE (jest po polsku): na 10 dni (13,89 eur ~ 63 złote), albo na 30 dni (18,95 euro ~ 86 złotych)

SERBIA: pobieramy bilecik i płacimy na bramkach (można bez kłopotu zbliżeniowo kartą) – dwa odcinki; pierwszy kosztuje 1310,00 dinarów ~ 50 złotych, drugi 640,00 dinarów ~ 25 złotych i trzeba pomnożyć x 2 bo w dwie strony = 150 złotych

BUŁGARIA: zakupisz na TEJ STRONIE – można zmienić język strony na angielski lub inny; nie ma już możliwości kupienia naklejki na szybę, jak kiedyś, są tylko elektroniczne winiety; na tydzień kosztuje 15 lewów ~ 35 złotych, na miesiąc 30 lewów ~ 70 złotych; my mamy w Bułgarii roczną winietę

• zatem winiety i opłaty autostradowe w dwie strony: Czechy, Słowacja, Węgry, Serbia wyszły nas 380 pln + autostrady w Polsce (dla nas 21,40 pln)
  • paliwo w naszym aucie wyszło: 1720 pln
  • opłaty drogowe + paliwo wyszło nas około: 2121,40 pln
  • na dwie osoby z bagażami jest to dla nas porównywalny koszt, jak za samolot w tym terminie, ale już latem bezpośrednim lotem z Burgas, z mniejszymi bagażami, bardzo byśmy przepłacili jadąc samochodem

STACJE BENZYNOWE

Znam kierowców bardzo zorientowanych w temacie i tankujących na konkretnych stacjach, bo lepsze paliwo, bo taniej. Ja należę do wygodnych, więc tankowaliśmy na spotkanych po drodze, których jest w mojej ocenie dużo i nie było momentu, że chcieliśmy tankować, ale nigdzie nie widać stacji benzynowej.

PRZEKRACZANIE GRANIC Z POLSKI DO BUŁGARII SAMOCHODEM

Granice między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami pokonuje się płynnie – bez kontroli i zatrzymywania. Wjeżdżajac do Serbii wyjeżdżamy z Unii Europejskiej i Schengen, należy okazać dokumenty tożsamości i dokumenty pojazdu. Tak samo, skontrolowani będziemy na granicy z Bułgarią – wjeżdżamy z powrotem do Unii Europejskiej (ale nadal pozostajemy poza Schengen). Może się też zdarzyć kontrola bagażnika, a czasami przeszukiwany jest bardzo dokładnie cały samochód. Czas oczekiwania na granicach zależny jest od dnia tygodnia i dnia, pory roku. Nam się poszczęściło i czekaliśmy od 40 do 15 minut, ale z relacji innych podróżujących wynika, że może to być nawet kilka godzin.

NOCLEG NA TRASIE

Tutaj nie doradzę, bo zrobiliśmy tę trasę na raz, nie nocowaliśmy na trasie, spaliśmy podczas drogi, gdy drugi kierowca prowadził. Mogę natomiast doradzić, że jeśli chcecie przenocować w trasie, to dużo poleceń noclegów wrzucają na grupach na Facebooku Polacy podróżujący samochodami. Trasę znieśliśmy lepiej niż się spodziewaliśmy, spaliśmy na zmianę, było dwóch kierowców, oczywiście w razie dużego zmęczenia byliśmy gotowi zatrzymać się na nocleg, ale nie czuliśmy takiej potrzeby.

ZWIEDZANIE PO DRODZE

Trasa między Polską, a Bułgarią to idealna okazja do pozwiedzania europejskich stolic i miast, jadąc z zachodniej Polski i północy bezpośrednio mijamy: Ostrawę, Brno, Bratysławę, Budapeszt i Belgrad. Nie nadrobimy dużo drogi, a możemy także odwiedzić Wiedeń.

Jadąc ze wschodniej i poludniowo-wschodniej Polski możemy zatrzymać się w Budapeszcie lub zrobić więcej kilometrów i pozwiedzać wyżej zaproponowane miasta. W drodze do Bułgarii, lub powrotnej możemy zaplanować nocleg i zwiedzanie, czy nawet dłuższy pobyt.

Zależnie też, które miejsce w Bułgarii jest naszym celem, po drodze jest całe mnóstwo możliwości do zwiedzania, chociażby Sofia, czy Plovdiv (ale o tym w kolejnych wpisach).

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ JADĄC Z POLSKI DO BUŁGARII SAMOCHODEM?

• Serbia nie jest w Unii Europejskiej i lepiej wyłączyć internet na ten fragment drogi, gdyż rachunek może być później wysoki
  • w obserwacji warunków na granicy może pomóc aplikacja border watcher – czasami na granicy zlokalizowanej niewiele dalej kilometrowo zaoszczędzimy trochę na czekaniu
  • na niektórych stacjach benzynowych toalety są płatne, ale można spróbować zapytać o otworzenie po tankowaniu LUB przy zakupie czegoś LUB też po zakupie czy tankowaniu na paragonie jest kod otwierający toaletę ALBO paragonik z toalety daje nam zniżkę na kwotę ceny wstępu do toalety na zakup czegoś innego
  • oprócz radarów, czy policji, na autostradach są też odcinkowe pomiary drogi
  • jeśli wiemy, kiedy wracamy i mieścimy się w 10 dniach w dwie strony, to wystarczą winiety 10 dniowe, jeśli dłużej – dłuższe, chyba, że jeździmy więcej razy to może już opłaca się roczna, trzeba zdecydować i policzyć
  • uważajmy na inne strony internetowe, gdzie winiety są sprzedawane kilka euro drożej (z prowizją dla pośrednika)
  • aby kupić ubezpieczenie NNW i KL na całą podróż, a nie tylko na kraj docelowy
  • przy szacowaniu czasu przyjazdu na miejsce, pamiętajmy, o przestawieniu zegarka – do Bułgarii o godzinę do przodu, a powrót – o godzinę do tyłu

Trasa z Polski do Bułgarii przez Rumunię zostanie opisana na blogu w przyszłości – jest ona dłuższa, ale bardziej widokowa, częściowo prowadzi przez góry – polecana przy dobrej pogodzie i widoczności. Przy mgle i chmurach nie nacieszymy się nią.

Czy na trasie do Bułgarii potrzebny jest paszport, czy wystarczy dowód osobisty? CZYTAJ WIĘCEJ…

ABY ŚLEDZIĆ NA BIEŻĄCO RELACJE Z BUŁGARII pRZEZ CAŁY ROK ZAJRZYJ:

2 thoughts on “Z Polski do Bułgarii samochodem”

1. Na Węgrzech winiety podrożały znacznie od zeszłego roku- 10 dni 19,64 euro , a 30 dni 31,79!